Monday, October 27, 2008

أبو عمة


أبو عمة قال لي صوم وصلّي، قلت أنا وماله
قام شعبي صام ورفع ايديه، لم ينعدل حاله

أبو عمة قال لي أصبر لربك، قلت أنا حاضر
دابت في صبري حبال الصبر لرب ما يغير الحاضر
.............
أبو عمة قال لي كلام عجيب، قلت له عندك
حبة حبة ناخد وندي، واديني يا سيدي عقلك

قال لي الكلام واضح صريح، وبجدلك هتغصب ربك
الدين دا والله سهل ومريح، هيظبّطك طول عمرك

طول الزمان بنقول ونعيد، وما في حد اعترض زيك
جاي هنا تفسد لي العبيد، في السما اسئله بنفسك
يعني قصّر ومتبقاش عنيد، لحسن وديني أهدر دمك
.

3 comments:

Anonymous said...

العيب على الجبلات اللى ساكتين

المشكلة ان المستنيرين كمان جبنا جدا اخرهم بلوج عالنت.

^ H@fSS@^ said...

ايه يا مصري كل ما اروح في حته الاقيك بتقول المستنيرين جبنا و مش جبنا
ايه يا مصري طيب عاوزهم يعملوا ايه؟؟
ينزلوا الشارع يفهموا الناس بالعافية و لا يعملوا ايه؟؟

يعني من غير البلوجات دي مكنش حيبقى فيه تفتيح ثغرات خالص
مهما كانت صغيرة لكن اديها بتغير
يعني مرة على مرة الحكاية هي مش كله خبط لزق كدا
ولا ايه؟


انوسنت
كلامك جميل و عين العقل و وصف حقيقي للي بيحصل لنا
على وزن يا الدفع يا الحبس
احنا بقى نقول يا السكوت يا القتل
والنعم

تحياتي

Anonymous said...

اهى دى مشكلة المستنيرين اللى زيك كده ياحفوصة

شطار على بعض بس.

Post a Comment