Tuesday, February 5, 2008

غفلان يا مصري

ابن بلدنا غفـــــلان ويا عينـي مش واخد باله
عمّال بيبكي الجيــــران وعمره ما بكى حاله
زي ما يكونوا العــربان بمالهم زادوا مـــاله
أو بولادهم الشجعان ساندوه يـــــــوم نضاله

يا مصري يا غلبان ياللي همك ما حد شــاله
يا عايش شبـــه إنسان اتقتــلت جـــواه آمـاله
وسط بلـــدك ميدان المرجـــــلة في نــــزاله
عندك فقر وحرمان وفســـــاد تعظّم وبـــاله
سادك وطني أو إخوان لن تنول غير إهماله
فــــُوق قبل الآوان ما تفلت يدك حبــــــــاله
.

أنا تعبت يا جدعان. علم السودان يرفرف على حلايب اللي مساحتها أكبر من لبنان. علم فلسطين يرفرف على رفح. وعلم السعوديه يرفرف في كل ركن من أرضنا. حدودنا تُجتاح، كرامتنا تُهان،
ويغنون لنا عرفانا بالفضل
.

11 comments:

MerMaid said...

مش قادرة افهم ايه وجه كرهك بالظبط للعرب؟؟
ممكن توضحلي ؟؟
انا مش بهاجمك انا بس عاوزة اعرف ليه و طبعا انت حر في حبك او كراهيتك لحد
انا عن نفسي جتلي فترة قلت فيها انا مش عربية ولا مصرية ولا اي حاجة انا مسلمة فقط
و كنت كارهة جدا كوني عربية و كوني مصرية
ممكن بس توضحلي ليه مبتحبهمش ؟؟
اشكرك
باقي كلامك مظبوط
بس ابن بلدنا مش غفلان لا حاجة هو بس متعاطف قوي مع الجيران واللي بيحصلهم بس انا حاسة خلاص يعني الموضوع بقي دمه تقيل ولازم يضعوا حد للموضوع ده

regards

Samir Saad said...

Mermaid
يمكنك مشاهدة هذا:
http://www.youtube.com/watch?v=qe5E26zahzI

تحياتي

على باب الله said...

بوست جميل كعادتك دائماً

و فعلاً مصر هي الشقيقة الكبري للعرب

علي أن تكون ملطشة كل العرب

---

Anonymous said...

تفتكر لو كانت حكومتنا مديالنا هيبه وسط بقيت البلدان العربيه والاجنبيه
كنا بقينا ملطشه؟؟؟
مش عارفه
--------
على فكره فيه اخبار مهمه جدا عندى
اوعى تفوتها
www.pinsywinsy.blogspot.com

human said...

عندك حق
لكن للاسف المسالة لن تقف عند ذلك
صحيح ان كثير من المصريين اليوم يرفعون علم السعودية
ولكنهم يعتبرون الحكومة رافعة لعلم امريكا ولذلك فان كل الاعلام ترفع الان فى مصر
اما علم مصر فلا يرفع الا فى المناسبات الكروية
هل سمعت عن خطة الحكومة لخصخصة ميا الرى؟

Samir Saad said...

على باب الله
مش كده برضك؟ بقينا ملطشة. حاجة تحزن وتوجع القلب. منه لله اللي كان السبب.

نورتني

وينكي
حكومتنا أول المعنيين بالأمر وأول من تسبب في إهدار كرامتنا. حين لا تُصان كرامتنا بالداخل لن تُصان بالخارج.

نورتيني

Human
علم مصر بينداس بالجزم. للأسف لسه بأحزن عاى البلد.

نورتني

MerMaid said...

العزيز انوسينت

انا اعتذرلك عن اني مش هاقدر اشوف الفيديو لاني معنديش يوتيوب اككونت و مبعرفش اتعامل معاه كويس
ممكن بس توضحللي وجهة نظرك ؟؟
اعتذر عن الضغط عليك
تحياتي

Samir Saad said...

Mermaid
يحيا شعب مصر مرحلة من الإحباط لأفتقارهم للهدف القومي. لا يوجد شئ قد يجتمع حوله المصريون اليوم سوى مباراة لكرة القدم. وحين يتم تسويق الوهم لهم، وهم فكرة العروبة والأمة الإسلامية وما إلى غير ذلك من النظريات الفاشلة والغير قابلة للتطبيق، يذهب الشعب في حالة من اللا وعي هائماً بأوهامه هذه متناسياً بها هموم وطنه. باتت العروبة والأمة العربية والدين لدى الكثيرين أهم من الوطن. وإن كان العقل يقول بإن الأوطان القوية وحدها من تستطيع تشكيل القوميات القوية بغض النظر عن جدوى هذه القوميات.

وبخصوص القومية العربية تحديدا، فأنا لا أجد ما يربطني بمن هم عرب. لا يوجد بيننا رابط دم، انا ابن الفراعنة. الرابط الثقافي عف عليه الزمن، وصارت لكل بلد لغته، وإن استمدوا الأصول من اللغة العربية، تبقى اللغة رباط غير كافي. وبخصوص رباط الدين، فهذا توجه آخر اخطر واشد وبالا من القومية العربية. حين ينادون المشايخ بإزالة الحدود الدولية حيث لا حدود إلا حدود الله فهم ينتقصون سيادة الدول ويهدمون هويتها. حين يكون بين سكان هذه الدول أديان شتى فأي تجاهل هذا؟ حين يقولون بأن مسلم باكستان أقرب من قبطي مصر، فأي منطق هذا؟
وفي النهاية، يرفع السودانيون علمهم على حلايب، ويجتاح الفلسطينيون حدودنا رافعين العلم على رفح، ويقوم فريق غناء سعودي بقذف المصريين بأبشع ما يقال في إحدى أغنياته. ونقول عرب، وكلنا واحد، واشقاء، وأخوة في دين أم الإيمان. ونحن من يخسر دائما.

لو عايزة العرب والعروبة الله يبرّك بيهم، أما انا فلا أقبل بذلك.

تحياتي

nael eltoukhy said...

كس أم الحدود، كس أم العنصرية المصرية

Samir Saad said...

Nael
أنا هأعتبرك بتهرج. لكن دا ما يمنعش انك نورتني وشرفتني

تحياتي

عم مينا said...

بوست في الجون

Post a Comment