Wednesday, November 21, 2012

إرضاع العميل

عن سُنّة السوق وإرضاع العميل (تجزئة الصدمة وتدريجها):
يجيلك واحد محتاج يركب حنفية. تروح تبص في الحوض والمواسير وتقول له "والله يلزمك حنفية بـ 10 جنيه"
- عشرة جنية ليه يا استاذ؟! مفيش حاجة ارخص من كدة؟! - مع افتراض سوء نيتك مسبقا كنصاب
- والله في حاجة بخمسة بس مش هتركب كويس
- جيب أم خمسة دي "وانشالله" هتبقى عال
تجيب أم خمسة تركبها، فتكتشف انها محتاجة وصلة معينة بينها وبين الماسورة مثلا
تروح تجيب الوصلة باتنين جنيه، الوصلة يلزمها وردة بجنيه

ترجع يطلع دينك وآخر ما لديك حنفية شكلها وحش وتركيبها شكله وحش وبتنقط من وقت للتاني

المحصلة:
1- عملت مشوارين تلاتة بدال مشوار واحد
2- ضيعت ضعف الوقت والمجهود على الأقل
3- صرفت رقم مش بعيد عن الرقم الأولاني
4- خدت منتج يادوب بيعرج

وعايزني أكسبها؟!
.

No comments:

Post a Comment